Naturfags-journalen – en disposition

Jeg orker ikke lange fysikrapporter, hvor eleverne har kopieret det meste fra nettet.

Jeg har for ofte oplevet, at elever har svært ved selvstændigt at fortælle om deres arbejde med naturfag. Dette skyldes ofte, at de begynder med at kaste sig ud i naturvidenskabelige forklaringer, som de ikke selv kan gennemskue. Da jeg ønsker, at eleverne har mod på at arbejde i overensstemmelse med den naturvidenskabelige arbejdsform en måde, der er overskuelig for dem, har jeg udarbejdet denne vejledning/disposition n-journal.
I vejledning / disposition opfordrer jeg eleverne til at begynde med at redegøre for enkle og konkret forhold ved et eksperiment.
Min erfaring er, at eleverne, ved at bruge denne disposition, komme til at redegøre for teorien på en måde, der giver mening for de fleste.

Konkret fordre jeg, at eleverne – gerne i par- udarbejder en journal på et A3 ark. Dvs. de har 4 A4-sider til -med deres egne ord- at beskrive, tegne og dermed udforme besvarelsen med deres egen æstetik.

Ved at lade eleverne i par får jeg opgaver med en bedre kvalitet og hun halvt så mange opgaver at rette.

Vejledning/disposition n-journal.