fx med en tommestok
Hørt i 9.
”Jeg kan ikke løse opgaven, for jeg har ingen vinkelmåler”.
“Du tre muligheder:
- Fold et stykke papir. Du skal kun bukke to gange og du har vinklerne 90°, 45°, 60° og 30°. Med de vinkler kan du komme langt.
- Brug en tommestok. Thomas ved hvordan.
- Køb en vinkelmåler”.
Sidste sommer lagde jeg nyt tag på mit gæstehus i Sverige. Da jeg skulle lægge plader på taget fik hjælp af Thomas, der er plåtslager.
I en pause spurgte jeg Thomas om, hvordan han måler taghældninger og vinkler på tage.
”Jeg bruger tommen. Taghældninger måles i cm på tommmen”.
”Hvad så med din bukkemaskine, den bruger da grader”.
”Så har jeg en tabel, men den er blevet væk, så jeg får det bare til at passe. Inden du skal i gang med at fremstille en ny tabel til Thomas, så er der mindst fem ting du skal vide.
Og det er det denne opgave handler om: Oplæg om vinkler med tommestokken
Læringsmål:
- Elever kan argumentere for vinklers størrelser, ved hjælp af viden om linjer i trekanter og egenskaber ved ligebenede og ensvinklede trekanter.
- Eleverne kan argumenterer for brug af Pythagoras sætning. og praksis anvendelse af 3, 4, 5- trekanter.
- Elever udvikler modelbygningskompetencen.
- Eleverne erfarer praksis anvendelse ved brug af trigonometriske funktioner.
- Eleverne erfarer at vinkler regnes og måles i radianer og i grader, og kan omsætte mellem de to måleenheder
- Eleverne udvikler kompetencer i brugen af Excel og dynamisk tegneprogram.
- Eleverne udvikler alle 8 matematiske kompetencer i dette forløb.
Regnearket / produktet i form af et Excel-ark:Thomas tomme
GeoGebra-filen har jeg uploaded som en zip-fil.thomas tomme.ggb