Om sund mad

en anretningDenne opgave har jeg brugt i forbindelse med forberedelse til en lejrskole.

Læringsmål omhandler sammensætning af det ernæringsrigtige måltid samt brug af it (regneark) ved undersøgelser og produktion.

I oplægget indledes med:

Som forberedelse til lejrskoleopholdet skal madgrupperne ud over at fremstille og servere en kulinarisk oplevelse for såvel øjet som smagsløgene også dokumentere, at de måltider I serverer (aftensmad) og anretter (morgenmad og frokost) også er ernæringsmæssigt rigtigt sammensat.

Læringsmål for forløbet:

Eleverne har viden og færdigheder i forhold til matematik og biologi:

  • at bruge og finde autentiske data i egne problemstillinger.
  • faserne i matematiskmodelbygning med enheden kJ med brug at it
  • at bruge regneark til beregning(konstruktion af formler og diagrammer)
  • at kommunikere en matematiks problemstilling som en planche med tanke på æstetik og afsender/modtagerforhold
  • at sammensætte et ernæringsrigtigt måltid
  • kan sammenligne færdige modeller ( black bokses) med egne matematematiske modeller.

Kompetencer i spil: Alle seks i forhold til stofområdet: tal og algebra.

Der kan være brug for at ændre lidt i det vedlagte regneark, da der ikke findes data for opdeling af kulhydrater i stivelse og sukker. Lad dette være en udfordring for eleverne mhp. udvikling af hjælpemiddelkompetencen i forhold til udvikling af dynamiske modeller med regneark.

Brug evt. ernæring med beregning-3

 

om-sund-kost_c

ernæring med beregning (2)

ernaering-med-beregning-3