Denne opgave har jeg brugt i forbindelse med forberedelse til en lejrskole.
Læringsmål omhandler sammensætning af det ernæringsrigtige måltid samt brug af it (regneark) ved undersøgelser og produktion.
I oplægget indledes med:
Som forberedelse til lejrskoleopholdet skal madgrupperne ud over at fremstille og servere en kulinarisk oplevelse for såvel øjet som smagsløgene også dokumentere, at de måltider I serverer (aftensmad) og anretter (morgenmad og frokost) også er ernæringsmæssigt rigtigt sammensat.
Læringsmål for forløbet:
Eleverne har viden og færdigheder i forhold til matematik og biologi:
- at bruge og finde autentiske data i egne problemstillinger.
- faserne i matematiskmodelbygning med enheden kJ med brug at it
- at bruge regneark til beregning(konstruktion af formler og diagrammer)
- at kommunikere en matematiks problemstilling som en planche med tanke på æstetik og afsender/modtagerforhold
- at sammensætte et ernæringsrigtigt måltid
- kan sammenligne færdige modeller ( black bokses) med egne matematematiske modeller.
Kompetencer i spil: Alle seks i forhold til stofområdet: tal og algebra.
Der kan være brug for at ændre lidt i det vedlagte regneark, da der ikke findes data for opdeling af kulhydrater i stivelse og sukker. Lad dette være en udfordring for eleverne mhp. udvikling af hjælpemiddelkompetencen i forhold til udvikling af dynamiske modeller med regneark.
Brug evt. ernæring med beregning-3